هر گونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد. ( بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس) . چنین علامتی به ویژه کلمات ، شامل اسامی مشخص، حروف ، اعداد ، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگ ها و همین طور هر گونه ترکیبی از این علائم برای ثبت به عنوان علائم نجاری خواهند بود.
امروزه اسم و علامت تجاری از اهمیت خاصی برخوردار گشته و تجار حساسیت زیادی نسبت به تعیین علامت تجاری و حفاظت و صیانت از آن نشان می دهند. به همین منظور، آن را به ثبت می رسانند.
با توجه به مطالب ارائه شده می توان کاربردهای گوناگونی برای علائم تجاری شناسایی نمود. یکی از مهم ترین این کاربردها ، بازاریابی و تبلیغات است. در ذیل به توضیح بیشتر در این رابطه می پردازیم.

    کاربرد بازاریابی و تبلیغات در علامت تجاری

این کارکرد علامت تجاری، جنبه تبلیغاتی دارد و می تواند تصویری قوی یا ضعیف از یک بنگاه ارائه دهد. به عبارت دیگر علامت تجاری و صنعتی یک ابزار بازاریابی است و می تواند اگر با دقت و توجه به روانشناسی اجتماعی و فضای اقتصادی حاکم بر جامعه برگزیده سود جذابیت موسسه و کالای آن را در افکار عمومی افزایش دهد. علائم تجاری در اقتصاد امروزی جهان، معرف بخش عظیمی از ارزش یک شرکت تولیدی یا تجاری است و به طور فزاینده ای بزرگ ترین منبع سودهای حاصله شرکت ها به شمار می رود.
مصرف کنندگان علائم تجاری را می شناسند و تبلیغات کالاها محور علامت تجاری صورت می گیرد و در حقیقت سرمایه اصلی شرکت های مزبور سعی در کم حجم شدن دارند و دارایی های خود را از دارایی های فیزیکی به دارایی های معنوی ( علامت تجاری ) تغییر داده اند و این کار را با اعطای لیسانس استعمال علامت تجاری خود به کشورهای در حال توسعه و جهان سوم و نظارت و کنترل بر نحوه تولید و کیفیت کالاهای تولیدی توسط دیگران، تحت علامت مزبور انجام می دهند و خود به تبلیغ و معرفی هر چه بیشتر علامت خود می پردازند. لذا می توان علائم تجاری را تضمین کننده بقا و گسترش سرمایه تجاری شرکت ها دانست، این امر بخصوص با توجه به نفوذ علائم تجاری به بازارهای جدید در اثر تبلیغات گسترده و متنوع صورت می پذیرد. اهمیت علائم تجاری گاه به قدری افزایش می یابد که علامت مزبور برای مشتری از خود کالا و کیفیت آن ، مهمتر تلقی می شود، این مطالب به ویژه در مورد علائمی که در اثر تبلیغات گسترده و شهرت فراوان، زندگی و بعضاَ هویت مصرف کنندگان را تحت تاثیر خود قرار می دهند و نوعی احساس تعلق خاطر برای مشتریان به تیپ و طبقه اجتماعی خاصی ایجاد می کنند، صادق است. روند رو به رشد اهمیت علائم تجاری، به گونه ای است که رویکرد جدید بازاریابی شرکت های بزرگ و مشهور ، ایجاد علائم تجاری قدرتمند است نه صرفاَ تولید کالاهای خوب و با کیفیت. هر چه علائم مشهور تر باشد بازاریابی و فروش کالاها آسانتر و بیشتر خواهد بود. در هر صورت علائم تجاری نقش مهمی در ایجاد، حفظ و گسترش سرمایه تجاری و دارایی های بنگاه های تولیدی و تجاری ایفا می کنند.
به عنوان نمونه ، طبق نتایج آخرین پژوهش اقتصادی که موسسه " اینتربوند " در خصوص ارزش علائم تجاری شرکت های بزرگ دنیا انجام داده است ، کوکاکولا با ارزش ویژه علامت تجاری 5/67 میلیارد دلار، مایکروسافت با (9/59) ، آی بی ام با (4/53) ، جنرال الکتریک با (50) رانتیل با (6/35) ، نوکیا با (5/26) ، مک دونالد با (26) ، تویوتا با (8/24) و مالبورو با (1/21) میلیارد دلار، 10 مورد علامت تجاری برتر دنیا می باشند.