هزینه ثبت شرکت و تعرفه های آن

یکشنبه 17 آذر 1398 11:41 ق.ظ


 
هزینه ثبت شرکت موارد متعددی را دربرمی گیرد که از آن جمله می توان به هزینه تعیین نام شرکت، هزینه پستی ثبت شرکت ، هزینه حق الثبت ، هزینه درج در روزنامه محلی، هزینه پاکت ، پوشه و گیره ، هزینه روزنامه رسمی کل کشور  ، هزینه پلمپ دفاتر تجاری، هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اشاره داشت. ( لازم به توضیح است ، عواملی نظیر نوع شرکت، میزان سرمایه شرکت، موضوع فعالیت شرکت و تعداد اعضاء شرکت در هزینه های ثبتی شرکت تاثیرگذار خواهد بود) .
در ادامه، جهت روشن شدن بیشتر مطلب به تشریح موارد نامبرده می پردازیم .


هزینه تعیین نام شرکت
نام شرکت عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند.
 
  دارد).
2- روزنامه رسمی کل کشور که پرداخت هزینه آن به صورت اینترنتی  است .

هزینه روزنامه رسمی کل کشور
دارندگان آگهی برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی، می بایست پس از انجام مراحل قانونی و ثبت آگهی خود در ادارات ثبت، تمامی مراحل را از طریق پورتال روزنامه رسمی کشور به آدرس  انجام دهند و هزینه ی انتشار آگهی را نیز صرفاَ به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.
برای این منظور پس از مراجعه به سامانه مذکور می بایست در قسمت ثبت نام کاربر جدید کلیک نمایید و شماره موبایل را جهت دریافت پیامک وارد کنید.در مرحله بعدی، آدرس و کدپستی را جهت دریافت نسخه کاغذی روزنامه  درج کنید.
سپس با ورود به صفحه شخصی من، با کلیک بر روی قسمت هزینه آگهی  ،شماره مکانیزه 18 رقمی را وارد نمایید و با وارد نمودن رمز دوم اطلاعات بانکی خود را درج کنید.با پرداخت هزینه ی آگهی شماره پیگیری به شما داده می شود که از طریق این کد، بدون نیاز به مراجعه ی حضوری می توانید کلیه مراحل ثبت آگهی خود را پیگیری نمایید. وضعیت آگهی می تواند یکی از حالت های ذیل را داشته باشد:
1- دریافت شده از ثبت:
یعنی هزینه آگهی توسط متقاضی پرداخت نشده است و یا پرداخت هزینه با موفقیت انجام نشده است و می بایست جهت چاپ آگهی،با انتخاب پرداخت آنلاین مبلغ آگهی ؛اقدام به پرداخت هزینه آگهی نماید.
2- آماده ارسال به چاپ
در این حالت هزینه چاپ با موفقیت انجام شده و جهت چاپ ارسال شده است.
3- در حال انتشار امضا نشده
یعنی آگهی در حال چاپ است اما هنوز امضاء نشده است.
4- انتشار یافته امضا نشده
یعنی آگهی چاپ شده و در سایت موجود است ولی هنوز نسخه امضا شده آن صادر نشده است.
5- انتشار یافته امضا شده
یعنی آگهی چاپ شده است.
لازم به توضیح است، نحوه محاسبه روزنامه رسمی بستگی به میزان موضوع و تعداد اعضاء شرکت دارد که به صورت آنلاین و علی الحساب محاسبه می گردد.

هزینه پلمپ دفاتر تجاری
دفتر روزنامه ، دارایی ، کل و هر دفتری که داشتن آن را وزارت دادگستری لازم بداند باید قبل از آنکه چیزی در آن نوشته شود مهر و پلمپ گردد . تکلیف انجام پلمپ دفاتر تجاری به موجب ماده شش قانون تجارت ، بلافاصله پس از ثبت تاسیس اشخاص حقوقی یا ثبت اشخاص حقیقی در دفاتر ثبت تجاری الزامی بوده و مسئولیت عدم انجام این اقدام با مدیران مربوطه خواهد بود. لذا، پس از ثبت شرکت و پرداخت هزینه روزنامه رسمی شرکت، به مدت یک ماه فرصت دارید تا نسبت به پرداخت هزینه پلمپ دفاتر تجاری و اخذ آن ها اقدام نمایید.
هزینه دفاتر کل و روزنامه و دفتر دارایی با توجه به اینکه 50 یا 100 برگی یا بیشتر باشند در واحدهای ثبتی مختلف متفاوت است.
شایان ذکر است، پرداخت هزینه های پلمپ دفاتر تجاری در سامانه اداره ثبت شرکت ها به صورت اینترنتی امکان پذیر است.

هزینه تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کداقتصادی
هر شخصیت حقوقی ( شرکت) باید پس از تأسیس برای تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی، اقدام کند. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا 2 ماه پس از تأسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت حق التمبر (مالیات) سرمایه می باشد. تشکیل پرونده مالیاتی به معنای آن است که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید که چنین شرکتی تأسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی معادل دو برابر مبلغ اولیه خواهید شد. به عبارت دیگر در صورت عدم تشکیل پرونده مالیاتی و پرداخت حق التمبر دارایی ظرف دو ماه به جای 2 در هزار معادل 6 در هزار سرمایه شرکت ثبت شده باید پرداخت نمایید.
در نظر داشته باشید که حتی در صورت عدم فعالیت شرکت تشکیل پرونده مالیاتی الزامی است و برای اعلام عدم فعالیت و عدم پرداخت مالیات احتیاج به انجام آن می باشد و در غیر این صورت مشمول جریمه می شوید.

هزینه پاکت ، پوشه ، گیره و ..



ارکان شرکت سهامی طبق قانون تجارت عبارتند از مجمع عمومی ، هیات مدیره و بازرس. ممکن است شرکتی مطابق اساسنامه خود دارای ارکان دیگری نیز باشد مانند شورای فنی یا شورای عالی معاملات.
رکن اداره کننده و به عبارت دیگر قوه مجریه شرکت های سهامی اعضای هیات مدیره آن هستند. سهام داران با انتخاب اعضای هیات مدیره و اعتماد به حسن عملکرد و درایت آنان سرمایه های خود را به شرکت می سپارند و آنان نیز با بهره گیری از هوش و خلاقیت خود پس از انقضای سال مالی سود مناسبی عاید شرکت و سهام داران می کنند.

ترکیب ، نحوه انتخاب و مدت تصدی
تعداد اعضای هیات مدیره در اساسنامه شرکت معین می شود مثلاَ سه ، پنج ، هفت نفر یا غیراین ها که به تصمیم مجمع عمومی موکول شده باشد. حداقل قانونی تعداد مدیران در سهامی عام پنج نفر است. اعضای هیات مدیره در دور اول توسط مجمع عمومی موسس و پس از آن توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند.
مدیران بایستی تعدادی سهام که در اساسنامه ذکر شده است را دارا باشند . اشخاص حقوقی را می توان به عنوان مدیر انتخاب نمود وی بایستی آن ها شخص حقیقی را به نمایندگی خود جهت حضور در جلسات هیات مدیره معرفی نماید. نماینده ممکن است به طور مکرر و صرفاَ با اعلام شخص حقوقی ذیربط، تغییر کند.
نحوه انتخاب مدیران طبق ماده 88 عبارت از این است که تعداد مدیران در تعداد آراء هر رای دهنده ضرب می شود و وی می تواند تمام یا بخشی از آراء خود را به هر شخصی که می خواهد اختصاص دهد. اساسنامه شرکت نمی تواند خلاف این ترتیب را مقرر دارد ( ولی ممکن است هر سهم ممتاز، دارای بیش از یک حق رای باشد ). کسی که دارای اکثریت سهام حتی یک رای باشد، در شرایطی می تواند یک عضو هیات مدیره را بیش از دیگران انتخاب کند لذا اینگونه اکثریت سهام نسبتاَ بسیار ارزشمند هستند.
در صورت کاهش اعضای هیات مدیره از تعداد مذکور در قانون یا اساسنامه ، به هر دلیل اعم از استعفا، از کارافتادگی، فوت یا از دست دادن صلاحیت های قانونی، اعضای علی البدل به ترتیب مذکور در اساسنامه جایگزین آنان خواهند شد وگرنه بایستی مدیران باقی مانده مجمع عمومی را برای تکمیل ترکیب هیات مدیره دعوت نمایند و اگر این دعوت به هر سببی صورت نگیرد ه رذینفع ( اعم از شرکاء و غیره ) حق خواهند داشت از بازرس شرکت درخواست نمایند که مجمع را دعوت نماید و بازرس مکلف به دعوت خواهد بود. در صورتی که از این طریق نیز دعوت نیاید، سهامدارانی که حداقل یک پنجم سهام شرکت را دارا باشند می توانند مجمع عمومی را به طریق مذکور در ماده 95 دعوت نمایند. اگر در هر حال بیش از شش ماه سمت حتی یک عضو بلاتصدی بماند، هر ذینفع حق خواهد داشت انحلال شرکت را از دادگاه درخواست نماید.
قانون تجارت در مورد فرد یا زوج بودن تعداد اعضای هیات مدیره مسکوت است. ولی ماده 121 ” لایحه ” تلویحاَ فرد بودن اعضای هیات مدیره را القا می کند زیرا حصول اکثریت بیش از نصف اعضا، وقتی اعضای هیات مدیره دو نفر باشند، امکان پذیر نیست. به هر حال مفاد این ماده آمره نیست و در اساسنامه شرکت اکثریت بیشتری را می توان مقرر کرد. مثلاَ حد نصاب حضور و اعتبار تصمیمات با حضور و رای موافق هر دو و یا هر سه عضو هیات مدیره تعیین شود.
هیات مدیره توسط رئیس و نایب رئیس که هیات انتخاب می نماید، اداره می شود. اموری مانند دعوت از هیات مدیره برای تشکیل جلسه و اداره جلسات و نیز دعوت از مجامع عمومی در مواردی که هیات مدیره مکلف به آن است توسط رئیس هیات مدیره انجام می شود. تصمیمات هیات مدیره با اکثریت حاضرین اتخاذ می شود مگر در اساسنامه اکثریت بیشتری ذکر شده باشد.
در ماده 109 ” لایحه ” مدت زمان مدیریت مدیران حداکثر دو سال تعیین شده است ولی از آنجایی که معمولاَ از خاتمه دوره تصدی تا برگزاری مجمع و انتخابات و سپس اعلام اسامی به اداره ثبت شرکت ها، جهت ثبت و درج در آگهی روزنامه، فاصله زمانی وجود دارد ماده 136 ” لایحه” در این فاصله مدیران سابق را کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن ذکر کرده است زیرا در هیچ زمانی نباید شرکت بدون هیات مدیره و قوه اجرایی باشد.
طبق ماده 241 ” لایحه ” پاداش هیات مدیره نباید به هیچ وجه از پنج درصد در شرکت های سهامی عام و ده درصد در شرکت های سهامی خاص از سود قابل تقسیمی که در همان سال به صاحبان سهام پرداخت می شود تجاوز کند و در اساسنامه شرکت نیز نمی توان خلاف مقررات ماده فوق پیش بینی کرد. سود قابل پرداخت شرکت سودی است که پس از اعمال ذخایر و پرداخت مالیات به سهام دار پرداخت می شود.
گفتنی است پاداش هیات مدیره پس از تصویب در مجمع عمومی صاحبان سهام، به مثابه سود سهام داران، در حصه و قدر السهم مدیران قرار می گیرد و فقط خود آن ها می توانند در مورد نحوه تقسیم آن بین اعضای هیات مدیره بر مبنای میزان خدمات و تاثیر حضور و نیز طول دوره تصدی هر یک در هیات مدیره تصمیم بگیرند.

مقالاتاساسنامه شرکتثبت تغییرات شرکتثبت شرکتشرکت سهامیمجمع عمومی



 
تصفیه عبارت است از خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت، اجرای تعهدات و وصول مطالبات شرکت،انجام معاملات جدید.هر گاه برای اجرای تعهدات شرکت لازم باشد،نقد کردن دارایی شرکت،پرداخت بدهی های شرکت و تقسیم باقی مانده دارایی آن بین شرکاء

پس از آنکه شرکت منحل شود بلافاصله باید موضوع انحلال ثبت گردد و برابر قانون تجارت در مورد تصفیه آن اقدام شود . تصفیه شرکت ها ممکن است ناشی از بطلان شرکت یا انحلال شرکت باشد.

روند تصفیه شرکت های تعاونی طبق قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی
رونوشت حکم ورشکستگی تعاونی به اداره تصفیه امور ورشکستگی فرستاده می شود. پس از وصول حکم به اداره تصفیه و انجام امور مقدماتی، پرونده به یکی از کارمندان قضایی و یا اداری اداره برای تصدی کار تصفیه ارجاع می شود.
اقدامات تامینی :
1. اداره تصفیه صورتی از اموال تعاونی ورشکستگی تهیه می کند و اقدامات لازم ، از قبیل مهر و موم را برای حفظ اموال به عمل می آورد. اشیایی که متعلق به اشخاص ثالث باشد یا اشخاص ثالث نسبت به آن ها اظهار حقی کنند، با ذکر مراتب در صورت اموال قید می شود. لازم است کلیه اشیایی که در صورت آورده می شوند، ارزیابی گردند. اداره تصفیه مکلف است حقوق اشخاص ثالث را نسبت به اموال غیرمنقول تعاونی ورشکسته که مستند به اسناد رسمی است معلوم کرده، در صورت اموال قید کند. اگر مال غیرمنقول در اجاره باشد، باید نام و مشخصات مستاجر و مدت اجاره و مال الاجاره یا حق فسخ اجاره، در آن ذکر شود. منافع مال غیرمنقولی که در جریان ورشکستگی حاصل می شود نیز باید در صورت اموال نوشته شود. صورت اموال به آخرین مدیران تعاونی ارائه و از آن ها سئوال می شود که آن را صحیح و کامل می دانند یا خیر؛ پاسخ در صورت قید می شود و این اشخاص آن را امضا می کنند.
2. اداره تصفیه اقدام به بستن و مهر و موم نمودن انبارها، مغازه ها ، کالاها و کارخانه های متعلق به تعاونی می کند؛ مگر اینکه بتواند تحت نظارت خود آن ها را اداره کند. اداره تصفیه به وسایل مقتضی به حفاظت پول نقد، برگ های بهادار ، مثل برات و سفته و چک و غیره، هر چیز قیمتی دیگر و دفاتر تجاری، اقدام می نماید و سایر اموال را تا وقتی که صورت آن ها برداشته نشده، مهر و موم می کند. مهر و موم، تا موقعی که اداره تصفیه آن را لازم بداند، باقی خواهد ماند. به علاوه اداره تصفیه اقدام به حفظ اشیایی که در خارج از محل تعاونی ورشکسته است، خواهد نمود.
3. آخرین مدیران تعاونی مکلف اند اموال و دفاتر شرکت را به اداره تصفیه معرفی کنند و تحت اختیار آن قرار دهند وگرنه به مجازات سه تا شش ماه حبس محکوم خواهند شد.
4. اداره تصفیه می تواند از اداره پست و تلگراف و گمرک بخواهد که در مدت تصفیه، کلیه برگ ها ، پاکت ها و بسته هایی را که به عنوان تعاونی ورشکسته فرستاده می شوند یا از طرف آن تعاونی فرستاده شده اند، برای آن اداره ارسال کند. آخرین مدیران تعاونی اجازه دارند در موقع باز کردن آن ها حضور داشته باشند.
5. آخرین مدیران تعاونی مکلف اند در مدت تصفیه، خود را در اختیار اداره تصفیه قرار دهند ؛ مگر اینکه صریحاَ از این تکلیف معاف شده باشند. در صورت اقتضا، اداره تصفیه می تواند اقدام به جلب آن ها کند؛ یعنی چنانچه لازم شود قرار بازداشت آن ها را از دادگاه درخواست کند. رفع بازداشت به درخواست اداره تصفیه صورت گیرد. بازداشت شدگان می توانند از دادگاه صادر کننده قرار ، در هر ماه یک بار رفع بازداشت خود را درخواست کند.
6. در موارد ذیل، دادگاه راساَ قرار بازداشت آخرین مدیران تعاونی ورشکسته را صادر می کند :
الف) در صورتی که مدیران تعاونی ورشکسته، ظرف سه روز از تاریخ وقفه ای که در تادیه بدهی یا سایر تعهدات نقدی تعاونی حادث شده است، موضوع را به دادگاه اظهار نکرده و دفاتر تجاری تعاونی و صورت حساب دارایی آن را که حاوی تعداد و تقویم کلیه اموال منقول و غیرمنقول، صورت کلیه بدهی ها و مطالبات و سود و زیانی تعاونی باشد، به دادگاه تسلیم نکرده باشند.
ب) هر گاه معلوم شود که آخرین مدیران تعاونی با اقدامات خود می خواهند از اداره و تسویه شدن عمل ورشکستگی جلوگیری کنند.


تکالیف و اختیارات مدیران تصفیه

سه شنبه 5 آذر 1398 03:44 ب.ظ

  
1. پس از تعیین شدن و قبول سمت باید کلیه اموال و دفاتر و اوراق و اسناد مربوط به شرکت را تحویل گرفته و بلافاصله امر تصفیه شرکت را عهده دار شوند. ( ماده 211 ل. ا. ق. ت )

2. خاتمه دادن کارهای جاری و اجرای تعهدات و وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت ( ماده 208 ل. ا. ق. ت )
3. انجام معاملات جدید در صورتی که برای اجرای تعهدات شرکت معاملات جدیدی لازم شود. ( ماده 208 ل. ا. ق. ت )
4. دعوت همه ساله مجمتع عمومی عادی سهامداران با رعایت شرایط و تشریفاتی که در قانون و اساسنامه پیش بینی شده است. ( ماده 217 ل. ا. ق. ت )
5. تسلیم صورت دارایی منقول و غیرمنقول و ترازنامه و حساب سود و زیان عملیات شرکت و گزارشی حاکی از اعمالی که تا آن موقع انجام داده اند به مجمع عمومی عادی شرکت در هر سال ( ماده 217 ل. ا. ق. ت )

اختیارات مدیران تصفیه : ( ماده 212 ل. ا. ق. ت )
1. طرح دعوی و ارجاع به داوری و حق سازش درباره دعاوی له یا علیه شرکت
2. تعیین وکیل برای طرح دعاوی یا دفاع از دعاوی
3. سایر اختیارات لازم جهت امر تصفیه

سوال : آیا می توان با شرط خلاف، اختیارات مدیران تصفیه را محدود نمود ؟ ( ماده 212 ل. ا. ق. ت )
جواب : خیر ، محدود کردن اختیارات مدیران تصفیه باطل و کان لم یکن است.

سوال : تمدید مدت ماموریت مدیران تصفیه با چه مرجعی است ؟ ( ماده 214، 215 ل. ا. ق. ت )
جواب :
1. در صورتی که مدیر تصفیه توسط دادگاه تعیین شده باشد با دادگاه است.
2. در صورتی که مدیر تصفیه توسط مجمع عمومی شرکت تعیین شده باشد با مجمع عمومی شرکت است.

سوال : مدیر تصفیه درخواست استعفاء خود را به کدام مرجع تقدیم می کند و روند تعیین جانشین چگونه است ؟ ( ماده 230 ل. ا. ق. ت )
جواب :
1. اگر توسط مجمع عمومی عادی تعیین شده باشد باید مجمع عمومی عادی را دعوت نماید و استعفاء خود را به آن ها تقدیم دارد .
2. 1) اگر مجمع عمومی عادی مزبور تشکیل نشود یا 2) نتواند مدیر تصفیه جدیدی را انتخاب کند یا 3) در صورتی که مدیر تصفیه توسط دادگاه تعیین شده باشد، مدیر تصفیه مکلف است استعفاء خود را به دادگاه اعلام کند و تعیین مدیر تصفیه جدید را از دادگاه بخواهد.
3. در هر حال تا هنگامی که جانشین مدیر تصفیه انتخاب نشود و مراتب طبق ماده 209 ل. ا. ق. ت ثبت و آگهی نشده باشد، استعفاء مدیر تصفیه کان لم یکن است و مدیر تصفیه مستعفی فرض نمی گردد.

فوت یا حجر یا ورشکستگی مدیر تصفیه
در این دو صورت دو حالت متصور است : ( ماده 231 ل. ا. ق. ت )
1. مدیران تصفیه متعددند : در این صورت نیز دو حالت متصور است :
الف: اگر مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته توسط مجمع عمومی شرکت انتخاب شده باشد بقیه مدیران تصفیه باید مجمع عمومی عادی شرکت را جهت انتخاب جانشین او دعوت نمایند.
ب: 1/ اگر مجمع عمومی عادی تشکیل نشود یا 2/ نتواند جانشین مدیر تصفیه را انتخاب کند یا 3/ در صورتی که مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته توسط دادگاه تعییین شده باشد بقیه مدیران تصفیه باید تعیین جانشین او را از دادگاه بخواهند.
2. مدیر تصفیه واحد است : در این صورت نیز دو حالت متصور است :
الف: اگر او توسط مجمع عمومی شرکت انتخاب شده باشد، هر ذینفع می تواند از مرجع ثبت شرکت ها بخواهد که مجمع عمومی عادی را جهت تعیین جانشین مدیر تصفیه دعوت ننماید.
ب: 1/ اگر مجمع عمومی عادی تشکیل نشود یا 2/ نتواند جانشین مدیر تصفیه را انتخاب کند یا 3/ در صورتی که مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته توسط دادگاه تعیین شده باشد: هر ذینفع می تواند تعیین جانشین را از دادگاه بخواهد.


-- ثبت لوگو

شنبه 2 آذر 1398 12:20 ب.ظ


ثبت لوگو یا همان نشان تجاری با هدف ایجاد وجهه و تمایز بین خدمات یک شرکت با شرکت دیگر و یک شخص حقیقی با شخصیت های حقیقی دیگر به کار میرود و به عنوان ابزاری برای معرفی شدن محصولات یک شرکت  به کار می رود.
لوگو یا برند مطابق با قانون تجارت ایران الزاما نباید به ثبت برسد ولی در صورتیکه به ثبت برسد باید توسط دولت برای حفظ حقوق و مالکیت آن برای فرد ثبت کننده و مالک برند حمایت شود.
به دلیل رقابت زیاد در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری در بین انواع شرکت های داخلی و خارجی ، بهتر است برند یا لوگو به ثبت برسد تا فرد یا افرادی از منافع و اعتبار آن به نفع خود و  ضرر صاحب برند استفاده نکنند.
برای ثبت لوگو مراحل زیر دنبال شود:
مراحل ثبت لوگو
برای ثبت لوگو باید مراحل قانونی به درستی دنبال شود. بهتر است تمامی این مراحل با نظر و دیدگاه مشاورین متخصص در موسسه حقوقی ملاصدرا دنبال شود تا جلوی هزینه های اضافی و دوباره کاری ها گرفته شود. متقاضی ثبت لوگو باید مدارکی که در ادامه توضیح داده خواهد شد را تهیه و سپس طبق روال زیر موضوع ثبت لوگو را دنبال کند.
در مرحله اول ، ورود و ثبت نام در سایت مالکیت معنوی و در قسمت ثبت علائم تجاری
برای این منظور باید مدارک را تهیه و اماده کرده باشید .سپس به سایت اداره مالکیت معنوی به ادرس  باید رجوع شود . ادرس سایت متعلق به اداره مالکیت صنعتی است ولی در هنگام ورود به سایت در قسمت چپ سایت باید اداره مالکیت معنوی انتخاب و وارد شوید. سپس درخواست خود را وارد می کنید و همه مدارک و مستندات و اظهارنامه لوگو خود را در این قسمت مطابق با دستورالعمل ها وارد می کنید.
در هنگام ورود اطلاعات در سایت اداره مالکیت معنوی به موارد زیر دقت نظر داشته باشید:
اطلاعات فرد حقیقی و یا حقوقی که قرار است مالک لوگو باشد را باید وارد کنید.
در قسمتی باید اطلاعات وکیل و یا نماینده شرکت را وارد نمایید که به دلیل نیاز برای ارسال رمز و ابلاغیه های احتمالی به او می باشد.
طبقه کالا و خدمات باید به دقت انتخاب و متناسب با موضوع شرکت شما باشد. البته بعدا امکان تغییر این طبقات خواهد بود.
در صورتیکه در قسمت ورود مدارک نیاز دارید مورد دیگری را هم بارگذاری کنید باید در قسمت ضمائم اختیاری این مدارک بارگذاری شود.
هزینه های ثبت برند یا لوگو را باید اینترنتی پرداخت نمایید. بنابراین داشتن رمز دوم الزامی است.
در انتها فرایند ثبت نام لوگو در سایت برای شما اطلاعات پیامک و همچنین کد پیگیری و شماره ثبت برند ارسال و نمایش داده می شود. آن را یادداشت و ذخیره کنید تا در مراحل بعدی بتوانید از ان استفاده کنید.
زمان بررسی درخواست شما برای ثبت لوگو حدودا سه ماه از ورود اظهار نامه ممکن است به طول انجامد. البته این زمان حداکثری است. نهایتا باید با تایید درخواست شما تشکیل پرونده انجام شود که بهتر است وکلای حقوقی موسسه حقوقی ما این کار را برای شما انجام دهند.
ثبت نهایی نیازمند پرداخت هزینه های نهایی و همچنین اگهی های ثبت برند می باشد. پس از اولین انتشار اگهی لوگو در روزنامه رسمی دادگستری و روزنامه ای کثیر الانتشار زمانی یک ماه به برند داده می شود. اگر در این مدت فردی ادعا و شکایتی برای برند و لوگو شما نداشت گواهینامه ثبت برند برای شما به مدت ۱۰ سال صادر خواهد شد.
پس از آن در حدود دو هفته بعد آگهی شما باید برای برند در روزنامه رسمی صادر شود. بعد از ده روز کاری با ارائه نسخه کپی تقاضای اولیه ثبت لوگو و روزنامه اول و دوم باید برای صدور پروانه ده ساله ثبت لوگو اقدام شود. این فرایند هم ممکن است دو تا سه روز زمان نیاز داشته باشد.
چه اشخاصی ممکن است در خصوص ثبت لوگو شما معترض شوند؟
سه دسته از افراد ممکن است لوگو شما را مورد اعتراض قرار دهند:
افرادی که برند و یا لوگو شما دقیقا مشابه و کپی از برند انها باشد
افرادی که لوگو یا برند شما شباهت زیادی با لوگو انها داشته باشد و ممکن باشد موجبات تداخل برند شما با مشتریان او را فراهم نموده و اعتبار برند او از دست برود
افرادی که مدعی مالکیت برند شما را دارند و معتقدند که برند قبلا توسط انها مورد استفاده بوده و یا کلا طرح برند از انها بوده و در واقع طرح به سرقت رفته باشد.
وجود نقص در پرونده لوگو
اگر نقصی در درخواست و پرونده شما برای ثبت لوگو دیده شود باید مطابق با راهنمایی و مشاروه کارشناسان حقوقی این مشکلات مرتفع شود و موارد اطلاع رسانی شود. این کار باید در زمان تعیین شده خود اداره مالکیت معنوی انجام پذیرد در غیر اینصورت اگر زمان از دست برود و یا در کل اظهارنامه ثبت لوگو رد شود امکان پیگیری دیگر نخواهد بود و باید مجددا و با رفع اشکالات ارائه شده برای ثبت لوگو اقدام شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت
کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد ۱۰*۱۰
مهر شرکت
اشخاص حقیقی
کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰


-- ثبت لوگو

شنبه 2 آذر 1398 12:18 ب.ظ


ثبت لوگو یا همان نشان تجاری با هدف ایجاد وجهه و تمایز بین خدمات یک شرکت با شرکت دیگر و یک شخص حقیقی با شخصیت های حقیقی دیگر به کار میرود و به عنوان ابزاری برای معرفی شدن محصولات یک شرکت  به کار می رود.
لوگو یا برند مطابق با قانون تجارت ایران الزاما نباید به ثبت برسد ولی در صورتیکه به ثبت برسد باید توسط دولت برای حفظ حقوق و مالکیت آن برای فرد ثبت کننده و مالک برند حمایت شود.
به دلیل رقابت زیاد در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری در بین انواع شرکت های داخلی و خارجی ، بهتر است برند یا لوگو به ثبت برسد تا فرد یا افرادی از منافع و اعتبار آن به نفع خود و  ضرر صاحب برند استفاده نکنند.
برای ثبت لوگو مراحل زیر دنبال شود:
مراحل ثبت لوگو
برای ثبت لوگو باید مراحل قانونی به درستی دنبال شود. بهتر است تمامی این مراحل با نظر و دیدگاه مشاورین متخصص در موسسه حقوقی ملاصدرا دنبال شود تا جلوی هزینه های اضافی و دوباره کاری ها گرفته شود. متقاضی ثبت لوگو باید مدارکی که در ادامه توضیح داده خواهد شد را تهیه و سپس طبق روال زیر موضوع ثبت لوگو را دنبال کند.
در مرحله اول ، ورود و ثبت نام در سایت مالکیت معنوی و در قسمت ثبت علائم تجاری
برای این منظور باید مدارک را تهیه و اماده کرده باشید .سپس به سایت اداره مالکیت معنوی به ادرس  باید رجوع شود . ادرس سایت متعلق به اداره مالکیت صنعتی است ولی در هنگام ورود به سایت در قسمت چپ سایت باید اداره مالکیت معنوی انتخاب و وارد شوید. سپس درخواست خود را وارد می کنید و همه مدارک و مستندات و اظهارنامه لوگو خود را در این قسمت مطابق با دستورالعمل ها وارد می کنید.
در هنگام ورود اطلاعات در سایت اداره مالکیت معنوی به موارد زیر دقت نظر داشته باشید:
اطلاعات فرد حقیقی و یا حقوقی که قرار است مالک لوگو باشد را باید وارد کنید.
در قسمتی باید اطلاعات وکیل و یا نماینده شرکت را وارد نمایید که به دلیل نیاز برای ارسال رمز و ابلاغیه های احتمالی به او می باشد.
طبقه کالا و خدمات باید به دقت انتخاب و متناسب با موضوع شرکت شما باشد. البته بعدا امکان تغییر این طبقات خواهد بود.
در صورتیکه در قسمت ورود مدارک نیاز دارید مورد دیگری را هم بارگذاری کنید باید در قسمت ضمائم اختیاری این مدارک بارگذاری شود.
هزینه های ثبت برند یا لوگو را باید اینترنتی پرداخت نمایید. بنابراین داشتن رمز دوم الزامی است.
در انتها فرایند ثبت نام لوگو در سایت برای شما اطلاعات پیامک و همچنین کد پیگیری و شماره ثبت برند ارسال و نمایش داده می شود. آن را یادداشت و ذخیره کنید تا در مراحل بعدی بتوانید از ان استفاده کنید.
زمان بررسی درخواست شما برای ثبت لوگو حدودا سه ماه از ورود اظهار نامه ممکن است به طول انجامد. البته این زمان حداکثری است. نهایتا باید با تایید درخواست شما تشکیل پرونده انجام شود که بهتر است وکلای حقوقی موسسه حقوقی ما این کار را برای شما انجام دهند.
ثبت نهایی نیازمند پرداخت هزینه های نهایی و همچنین اگهی های ثبت برند می باشد. پس از اولین انتشار اگهی لوگو در روزنامه رسمی دادگستری و روزنامه ای کثیر الانتشار زمانی یک ماه به برند داده می شود. اگر در این مدت فردی ادعا و شکایتی برای برند و لوگو شما نداشت گواهینامه ثبت برند برای شما به مدت ۱۰ سال صادر خواهد شد.
پس از آن در حدود دو هفته بعد آگهی شما باید برای برند در روزنامه رسمی صادر شود. بعد از ده روز کاری با ارائه نسخه کپی تقاضای اولیه ثبت لوگو و روزنامه اول و دوم باید برای صدور پروانه ده ساله ثبت لوگو اقدام شود. این فرایند هم ممکن است دو تا سه روز زمان نیاز داشته باشد.
چه اشخاصی ممکن است در خصوص ثبت لوگو شما معترض شوند؟
سه دسته از افراد ممکن است لوگو شما را مورد اعتراض قرار دهند:
افرادی که برند و یا لوگو شما دقیقا مشابه و کپی از برند انها باشد
افرادی که لوگو یا برند شما شباهت زیادی با لوگو انها داشته باشد و ممکن باشد موجبات تداخل برند شما با مشتریان او را فراهم نموده و اعتبار برند او از دست برود
افرادی که مدعی مالکیت برند شما را دارند و معتقدند که برند قبلا توسط انها مورد استفاده بوده و یا کلا طرح برند از انها بوده و در واقع طرح به سرقت رفته باشد.
وجود نقص در پرونده لوگو
اگر نقصی در درخواست و پرونده شما برای ثبت لوگو دیده شود باید مطابق با راهنمایی و مشاروه کارشناسان حقوقی این مشکلات مرتفع شود و موارد اطلاع رسانی شود. این کار باید در زمان تعیین شده خود اداره مالکیت معنوی انجام پذیرد در غیر اینصورت اگر زمان از دست برود و یا در کل اظهارنامه ثبت لوگو رد شود امکان پیگیری دیگر نخواهد بود و باید مجددا و با رفع اشکالات ارائه شده برای ثبت لوگو اقدام شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری

یک نسخه کپی از آگهی تاسیس ، هر نوع تغییرات مانند تغییر نام ، آدرس و تغییر مدیر عامل و همچنین روزنامه تاسیس به همراه درج تغییرات
یک نسخه کپی از مجوز های شرکت شامل پروانه بهره برداری و جواز تاسیس
کپی کارت بازرگانی به نام شرکت یا مدیر عامل شرکت
کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل شرکت
ارائه یک نمونه از علامت تجاری مورد تقاضاد در ابعاد ۱۰*۱۰
مهر شرکت
اشخاص حقیقی
کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
کپی جواز کسب و یا هرگونه مجوز فعالیت
کپی کارت بازرگانی به نام متقاضی
یک نمونه از علامت تجاری مورد درخواست در ابعاد ۱۰*۱۰



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :